Peru

Brecht en Chincha hebben een (scholen)band. In 2012 kwamen we via het Art-Ecoproject in contact met de kunstenaar Nelson Munares en Oscar Alcala Espinoza, een gedreven leraar in Peru. Via scholenbanden ontstond er een samenwerking tussen onze school en Collegio Millenium in Chincha. In het kader van dit project hebben meester Tim en meester Bart de kans gehad om de school en Oscar in Peru te gaan bezoeken.

Zo leerden we ook van nabij het project Hijos del Sol van Kris Lantin kennen en wandelden we haast als vanzelfsprekend in de school-volkstuin en de dierenopvang binnen. Zeker in de coronatijden leverde onze eerdere steun aan de waterpomp een voedzame hulp voor vele families in de buurt.

Wanneer Oscar naar twee andere scholen overstapte, omarmde vooral de UNICIENCIA-school onze vriendenband.

Een ander warm project van Oscar is CHINCHAYSUYO, softbal voor meisjes. In 2024 vieren ze hun twintigste verjaardag. Door deze werking kunnen de meisjes niet alleen sporten. Ze vergroten er werkelijk hun toekomstkansen.

Het onderwijssysteem in Peru werkt anders dan in België. Geld voor scholen is er amper en voor sociale projecten als de softbalploeg is het helemaal ver zoeken. Daarom engageren wij ons om de school en de softbalwerking te ondersteunen. Zo gaat elk schooljaar een deel van onze sponsortocht rechtstreeks naar Oscar waarmee hij materialen voor de school en de softbalploeg kan aankopen.

Via onze blog kan je de samenwerking volgen:

GBS De Sleutelbloem - Secretariaat

GBS De Sleutelbloem
Schoolplein 2, 2960 Brecht
ma:
di:
wo:
do:
vrij:
Alle dagen telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren.